Meteorologistudenten
tags:

Idag var sista dagen och alla har åkt hem. Det är jättetråkigt men vi har haft en jättekul vecka och självklart ses vi ju nästa år!

Städning av båtar. Josefin och Niklas, Marianne och Jenna i bakgrunden

tags:

I natt sov Marianne i förrådet. Om ni undrar varför så får ni fråga henne. Annars har  vi varit på Källö-Knippla idag. Nicke satt i motorbåten och resten segla. Det blev ugnsbakad  falukorv och potatismos till lunch och piggelin i segelbåten.

När vi skulle åka från Källö-Knippla så skulle alla andra hjälpa till där på bryggan. Det var ju jättesnällt men dom tyckte vi var lite knäppa i huvudet som höll på att bära ner folk i båtarna. Så precis när de hade hjälpt oss att få ner Marianne och det var så ”krångligt”.. så skojade vi med dom som hade hjälpt oss på bryggan och Marianne skrek ”Jag vill inte segla längre”. Då sa vi jo det måste du, nu har vi burit ner dig i båten. Men ”jag vill inte segla längre” skrek Marianne. Då tyckte ju dom på bryggan att vi var ännu mer dumma i huvudet. Marianne är en riktig skojare asså.

Efter middagen blev det kvällssegling med spinnaker och marshmallow grillning.

Jesper och Malin

Pelle

1002317_10153054949215254_1755496431_n

Jesper, Josefin och jag

999652_10153054950630254_2129210738_n

tags:

Idag har det blåst 6-7 m/s. Det har vart perfekt. På förmiddagen seglade vi runt Stora Varholmen. Det var spännande för vi fick trängas bland många båtar. Vi käkade pannbiff till lunch på Grötö. Efter drog vi till Björkö på eftermiddagsglass. Kvällen avslutades med grillbuffé och liveband.

Niklas och jag

1079401_10151716258935660_1615158732_n

Josefin, Jesper, Malin, Marianne och Jonathan

1080406_10151716258975660_133869250_n

Martin och Marianne

Pelle, Marianne och JennaIMG_3371

tags:

Idag har det varit strålande sol och blåst 9 m/s. Vi var på väg till Rörö men precis efter kalvsundsrännan så kände vi alla att den extrema lutningen på båten blev för mycket och vi seglade in till Öckerö. På Öckerö käkade vi stekt sill med potatismos och lingon. Bästa lunchen!

På kvällen blev det nygräddade våfflor, rätt från stuga 4.

Syskonen Viktoria och Kalle

Jonte och Marianne

Pelle

Nästjuven Nicke

Viktoria, Kalle, Robert, Nicke, Jenna, Pelle och Jonathan

tags:

Shit, vilken dag vi har haft asså!

Det har varit perfekt vind, 6-7 m/s, och strålande sol. Som meteorolog ska jag säga att vi är lyckligt lottade som har ett blockerande högtryck över oss som trycker undan alla lågtryck och ger oss sol varje dag.

Idag drog vi till Vinga. Vi hade båda sonarerna och följebåten. Vi fick kryssa in i Vinga hamn. Perfekt kryssade vi med helt sträckta segel för varje slag. De bara glodde på oss från hamnen. Den lilla rännan och det lilla utrymmet men kom in helt perfekt som värsta proffsen.

Pappa kom sen med den varma chili con carnen. Vi käkade, tog en glass och bada i det kristallklara vattnet.

Niklas och Mille åkte motorbåt hem. Kalle, Janicke, Robert och Malin tog direktväg med ena sonaren till Grötö. Jag, Jonathan, Marianne och Josefin tog en lite längre väg, igenom invinga och sen vidare under fotobron.

Till middag blev det sillmacka till förrätt och fläsk och potatismos med lingon till huvudrätt. Kvällen slutade med ett parti kubb. Imorgon är målet att få komma till Rörö.

Nicke, Malte och Pelle20130717_141230_Stentångsvägen

Pelle och jag

20130717_141309_Stentångsvägen

Kubb med Turker, Abdul, Pelle, Josefin, Niklas, Jenna, Robert, Kalle, Marianne och Stefan

tags:

I morse blåste det samma som igår och alltså väldigt mycket. Segling blev därför svårt och vi tog gummibåten till Hönö Klova. När vi hämtade lunchen hade det mojnat en del så då seglade vi upp en segelbåt och därför kunde vi alla segla tillbaka! Det blev en underbar slör-segling hem till Grötö i strålande sol.

På Hönö Klova käkade vi god lasagne. Pelle vann 2 kg choklad och Marianne bjöd alla på glass. Lyckad utflykt!

Marianne med glass och Pelle med stjärnvinst

Rebecca, Robert, Kalle och Janicke i gummibåtenIMG_3343

Malin, Marianne, Josefin, Pelle, Nicke och Mille i gummibåten

Segling med Pelle, Robert, Kalle, Niklas, Mille, Jonathan, Jesper och JosefinIMG_3351

tags:

Efter lunchen var det fortfarande för stark vind så vi kunde inte ge oss ut och segla. Vi gick igenom lite mer teori och sen övade vi på knopar. En poängpromenad fick sen sätta deltagarna på prov och jag tror de lyckades ganska bra. Kvällen slutade med god middag och en promenad till ”Mia på Grötö”. Det var inte den lättaste stigen till hennes hus men vi skulle bara komma dit och det gjorde vi. Vi hoppades på att Mia skulle bjuda på kaffe och bullar men det såg ganska mörkt ut i hennes hus så vi antog att hon låg och sov. Mia, om du ser det här, vi kommer tillbaka och hoppas på kaffe och medverkan i programmet en annan gång!

Att angöra en brygga med Jesper, Pelle och jag

Pålstek är svår. Josefin och Marianne

Nä, pålstek är inte lätt. Niklas

Poängpromenad, Niklas, Mille och JonathanIMG_3320

Bra fråga, ritat av Malin

Laxtårta till förrätt

Marianne, Josefin och Niklas

tags:

Nu har seglarlägret v. 29 startat och deltagarna består av Pelle, Marianne, Jonathan, Nicke och Kalle och lägerledarna är jag, Malin, Jesper och Josefin.

Igår blev det en liten segeltur för att känna på båtarna och på kvällen en omgång i kubb.

Idag har det blåst liten kuling och vindhastigheterna har varit runt 12 m/s. Vi beslöt därför att det fick bli en dag på land. Vi startade med lite teori för att friska upp minnet om segelbåtens delar och vad det heter när man seglar för olika vindar (bidevind, slör, läns..).

Josefin ritar

Efter teorin blev det lek. Leken var att gå ner till hamnen och hitta 15 grejer på vägen som inte passade in. Jag undrar ifall någon annan person på Grötö blev fundersam då det låg en sko i rabatten, en åra i trädgårdslandet och sjökort i vassen.

Jonathan, Mille och NickeIMG_3298

Pelle, Marianne, Janicke och Kalle

14-åriga Niklas dricker öl…????IMG_3301

Det blev currykyckling och ris till lunch. Det kommer fortfarande blåsa mycket efter lunch så vi kommer göra lite lekar och gå en tipspromenad. Kanske ta en liten tur till ”Mia på Grötö” huset:)

Lunch på nyrenoverade Västerhav med Mille, Nicke, Pelle, Malin, Jesper, Marianne, Josefin, Jonathan, Robert, Kalle och Janicke (start från vänster).

Under tiden vi väntar på lådorna får vi digitalisera handskrivna observationsdagböcker in i ett datasystem. Jag har väderstationen röldal och där snöar det väldigt mycket och alltså mycket data att skriva in. Jag började på år 1927 och nu hela tre dagar senare ligger jag på år 1934. Här är ett schema som fördes av en observatör november 1929. Den första handskrivna kolumnen är antal mm nederbörd för det datumet, stjärna står för att det snöade och prick för att det regnade, r för regn, s för snö, sl för tö, näst sista kolumn är antal cm snö på backen och sista kolumn hur mycket snö som är täckt på backen.

Det kommer ganska mycket historia med dessa observatörer, vilket är väldigt spännande. T.ex min kollega fick ett brev mellan hennes papper att observatören för tillfället inte kunde observera då han låg inne på rikshospitalet för svulst i hjärnan. Detta var alltså 1930. Efter tre månader kom han tillbaka till sin station och kunde fortsätta föra väderobservationer ända fram tills hans död 1934. Det måste tilläggas att han slutade 20 dagar innan han gick bort och kanske han levde för sina väderobservationer och det ska man tacka för idag.

I sommar blir det att jobba på klimatavdelningen på Meteorologisk institutt. Vi ska som huvuduppgift packa om handskrivna observationsböcker (1950-2000) och lägga dessa i specialgjorda lådor som sedan ska arkiveras på riksarkivet. 9000 lådor i speciellt material är beställda och skickade från Tyskland men det tar ett tag igenom tullen..