Meteorologistudenten

Valsafari wohoo! My dream came true.

Jag åkte iväg på valsafari fem timmar innan mitt flyg. Inte världens bästa idé. Besättningsmannen kom fram till mig ”I’m sorry to inform you but you will miss your flight”. Hmm inte lättaste att stå på en båt med massa sjö, 2.5 meter höga vågor, sjösjuk som en gris, och behöva ringa till SAS och boka om flyget. En tysk bredvid mig sa ”We are heading south, you can come with us”. Jag tror inte han tänkte på att det är 150 mil ner till Oslo..  Men i alla fall, vidare på historien. Täckningen slutade fungera på telefonen så jag kom aldrig fram till SAS och var tvungen att avvakta. Då hände det otroliga, de hade sett en kaskelott nära Andenes där båten kom ifrån och vi åkte därför tillbaka för att hitta den. Nära Andenes var självklart valen kvar och vi fick se den två gånger. Valen var en 14 meter lång kaskelott (spermwhale, nr 37). In i hamn igen en timma innan flyget och jag hann!

Nu sitter jag på flygplatsen i Tromsö och ska snart vidare till Oslo, väldigt förnöjd.

Idag har vi arbetat med grupparbetet om oljeutsläpp. Middagen hade vi på en restaurang i Andenes. Jag åt renskav, potatis, kokta grönsaker och lingonsylt. Det smakade exakt som mormors!

Jag, Konstantinos från Grekland och Erland från Norge

Idag hade vi flygtur. Vi flög med ett plan som har 2.1 m i vingspann, kan åka så högt som 3 km, kan få en hastighet på 100 km/h och kostar bara 1000 euros med autopilot och diverse instrument.

Idag har vi kollat på ett obemannat flygplan och imorgon om det är rätt väderförhållanden ska vi flyga!

Så, flygplanen är till för att göra olika mätningar. Det kan vara alla möjliga mätningar. De meteorologiska mätningarna är bland annat temperatur, tryck, relativ fuktighet och turbulens. Planet vi tittade på har 5.2 m vingspann och kan bära upp till 60 kg instrument. Det kan åka så snabbt som 100 km/h och har ett bensinutrymme för 16 liter som varar i ca 2 timmar.

Annars idag har vi blivit uppdelade i grupper och jag hamnade i gruppen för oljeutsläpp, vilket är väldigt spännande. Vi har börjat med att använda matlab till att plotta riktig data från en satellitbild med oljeutsläpp. Jag glädjer mig till morgondagen.

Kvällsaktivitet blev hiking till Andenes 5 km

Idag har vi haft en rundvandring i området där de skjuter upp sondraketer. En sondraket är en raket som skjuts upp av vetenskapliga skäl. Den har relevanta mätinstrument och går i en kastbana. En sondraket kan till exempel mäta Aurora, norrsken. Andoya rocket range skjuter upp 0-10 raketer per år och har samarbete med bland annat ESA och NASA. Den tyngsta raketen de har skjutit upp var 7 ton och den längsta var 21 m. De har flera avfyrningsramper.

Bilder på största avfyrningsramp

Huset till avfyrningsrampen IMG_3733

Botten till avfyrningsrampen

Så här ser rummet ut där det kontrollerar ifall det är rätt förhållanden innan de skjuter upp. Vinden är till exempel jätteviktig del. Så inte raketen kommer in i turbulens och åker rakt in i berget eller i ett hus.IMG_3739

I detta rum samlar de in all data som fås av den avfyrade raketen.

Huvudkontoret. Här sitter huvudledaren som gör det sista beslutet om raketen ska få avfyras eller inte. Det är även en som kollar säkerheten med att inga båtar är i vägen då raketen ska skjutas. Antingen håller de koll på båtar med att båtar har AIS nummer och kan då bara ringa och be dem flytta på sig. Båtar utan AIS nummer hittar de med radar. Båtar som inte syns på radarbild, t.ex kajaker, kan hittas med att båtar kör omkring i området och jagar bort folk.IMG_3741

Kvällsaktivitet blev en cykeltur till Bleik

Då var jag på väg till Paradis Andøya igen. Denna gången för en sommarskola som ska handla om observationstekniker. Den häftigaste observationstekniken vi ska använda är fjärranalys med obemannade flygplan!

bilde1_20100122161318

Bild hämtad: narom.no

Kursen heter ”Summer School Arctic earth observation techniques” och är öppen för 20-tal master- och doktorstudenter över hela världen. Kursen är på 5 poäng och utförs av NAROM som står för Norwegian Centre for Space-related Education. De har samarbete med Andøya Rakettskytefelt och forskningsstationen ALOMAR. Kursen kommer handla om olika observationstekniker (bl.a SAR Synthetic-aperture radar) för att observera havsis, oljeutsläpp och aerosoler.

10000 m upp i luften, från Gardermoen med 23 grader och cumulus humilis moln till Andenes med 15 grader och regn, är jag väldigt förväntansfull.